Gå till innehåll

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.

Läs mer om vår cookiehantering

Junehem logotyp, länk till startsidan
Mina sidor
Registrera dig
 
  • Hem
  • Ledigt just nu
  • Mitt boende
  • Våra områden
  • Våra projekt
  • Kontakta oss
  • Mina sidor
 
 
 
Hem / Mitt boende / Frågor och svar
  • Flytta in
  • Flytta ut
  • Hyra och betalning
  • Andrahandsuthyrning
  • Direktbyte
  • Tv och Internet
  • Sopor och miljö
  • Tvättstuga
  • Parkering
  • IMD
  • Trygga grannar
  • Trygghetsboende
  • Energitips
  • Fixa det själv!
  • Felanmälan
  • Frågor och svar

Frågor och svar

Feltyp
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Hyra och ekonomi
  • Här hittar du svar på vanliga frågor gällande hyra och ekonomi

  • När kommer hyresavin?

  • Från och med 1 april 2021 kommer vi inte längre att dela ut pappersavier.

    För att betala hyran kan du välja mellan olika alternativ som autogiro, e-faktura, mejl och Mina sidor. Du hittar mer information på sidan Hyra och betalning

  • Jag hittar inte min hyresavi?

  • Via Mina sidor under Hyresgäst - Min hyra kan du se din hyresavi med OCR-nummer. Betala sedan in din hyra till bankgiro 474-6285. Tänk på att välja rätt månad, då varje månad har ett unikt OCR-nummer.

    Du vet väl om att du kan betala din hyra via autogiro eller e-faktura via din internetbank - ett bra och miljövänligt alternativ!

  • Var hittar jag OCR-numret?

  • Om du inte gjort ett aktivt val att betala med autogiro, e-faktura eller få din avi på mejl hänvisar vi dig till att logga in på Mina sidor . Under Hyresgäst - Min hyra ser du din hyresavi och OCR-nummer. Du betalar in din hyra till bankgiro 474-6285.

  • Hur gör jag för att betala in hyra via autogiro?

  • Det finns möjlighet att betala din hyra med autogiro. Om du väljer autogiro slipper du manuellt betala hyresavin, det sköts automatiskt. Se till att det finns pengar som täcker din hyra på ditt bankkonto dagen innan förfallodagen. Pengarna dras från ditt konto sista bankdagen (vardagen) i månaden. Läs mer här.

  • Kan jag få min hyresavi via mejl?

  • Ja, du kan välja att få din hyresavi via mejl. Kontakta Junehem så hjälper vi dig.

  • Hur fungerar e-faktura?

  • E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Du gör din anmälan via din internetbank och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

  • Jag blir sen med hyran denna månad. Kan jag skjuta eller dela upp min betalning?

  • Det är inte möjligt att skjuta upp eller delbetala hyran efter förfallodagen. Den 10:de i varje månad kommer din obetalda hyresavi automatiskt skickas till vårt inkassobolag Intrum. De skickar din hyresavi på nytt med en påminnelseavgift. Du kan med andra ord inte betala din måndshyra till Junehem om du fått en påminnelse, du betalar månadshyra och påminnelseavgift direkt till Intrum.

  • Jag ska åka utomlands. Kan jag få hyresavin tidigare?

  • Om du vet att du inte kommer vara hemma under den tid som hyresavin måste betalas, rekommenderar vi dig att ansluta dig till autogiro och/eller e-faktura.

    Har du e-faktura skickas hyresavin till din internetbank och du betalar den via din internetbank. E-faktura går bra att kombinera med autogiro.

    Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Det gör att du inte behöver tänka på hur och när hyran ska betalas. Den kommer alltid in till oss i god tid.

  • I och kring lägenheten
  • Här hittar du svar på vanliga frågor som rör lägenheten och gemensamma ytor.

  • Var hittar jag mitt objektsnummer?

  • Objektsnumret hittar du enklast på din hyresavi eller i vissa områden på utsidan av lägenhetsdörren. Numret innehåller 10 siffror xx-xxxx-xxxx (ex-vis 75-0101-0302)

  • Var hittar jag mitt lägenhetsnummer för adressändring?

  • Alla lägenheter har inte lägenhetsnummer, ett fyrsiffrigt nummer. Om du bor i en lägenhet med egen ingång kan det vara så att det inte finns något fyrsiffrigt nummer registrerat hos Lantmäteriet. Finns det hittar du det på ditt hyreskontrakt, i ditt trapphus på namntavlan, din postbox eller på utsidan av din lägenhetsdörr.

  • Jag vill beställa fler nycklar till lägenheten, hur gör jag?

  • Extra nycklar

    Det är bara den som står på kontraktet som kan beställa en extra nyckel. Nycklar är detsamma som värdehandling och måste hanteras personligt.

    Beställ

    Kontakta Kundtjänst på 036 - 299 22 00 om du vill beställa extra nyckel. Du får alltid tre nycklar till din lägenhet när du flyttar in.

    Kostnad

    Vi tar ut en kostnad per extra nyckel som du beställer och den kostnaden läggs sedan på din nästkommande hyresavi. 

    Kvittera ut

    Vi kontaktar dig när nyckeln är klar och kan kvitteras ut. Kom ihåg att ta med legitimation/id-handling.

     

  • Kan jag hitta information om hur jag kan sopsortera rätt på olika språk?

  • Om du tycker att det är svårt att veta hur du ska sortera dina sopor rätt finns det informationsblad att hämta på 33 olika språk.

    Sopsortering

    Klicka på länken nedan så kommer du till sidan direkt för mer information.

    Sorteringsblad på olika språk

    Sopor.nu

    På hemsidan Sopor.nu hittar du också mer information om hur du kan hantera och sortera dina sopor rätt. 

  • Måste jag ha en hemförsäkring?

  • Om du saknar hemförsäkring ersätter inte Junehem dina personliga saker om du drabbas av inbrott, brand, vattenskada eller någon annan olycka, undantaget i de fall där Junehem bevisligen har orsakat skadan eller varit försumliga. Samma sak gäller om exempelvis en vattenskada sker hos din granne, men drabbar dig. Har du ingen hemförsäkring får du inte heller någon hjälp med ersättning för förstörda saker och dylikt. Kan du inte bo i din lägenhet under reparationstiden kan du också tvingas betala din tillfälliga bostad under tiden.

    Så ja, det är viktigt att ha en egen hemförsäkring.

  • Varför är elementen kalla fast det är kallt i lägenheten?

  • För att det ska vara en behaglig temperatur i din lägenhet strävar vi efter att hålla en inomhustemperatur på omkring 20-22°. Denna temperatur upplever de flesta som lagom varmt.

    De allra flesta av Junehems lägenheter värms med element (vattenradiatorer). När termostaten på elementen känner av det är rätt värme i rummet, stängs vattenflödet igenom elementet av. Elementet svalnar tillfälligt och det är därför som elementet ibland kan kännas kallt trots att det är minusgrader ute. När sedan temperaturen i rummet sjunker öppnas termostaten igen. På så sätt håller man en jämn inomhustemperatur.

    Är du hyresgäst hos oss kan du läsa mer om inomhustemperatur i Hyresgästpärmen på Mina sidor

  • Vad innebär IMD - Individuell mätning och debitering?

  • Med individuell mätning och debitering (IMD) betalar du bara för din egen, faktiska förbrukning istället för den genomsnittliga förbrukningen i huset.

    Forskning visar att vi är mer positiva till att spara när vi själva betalar för förbrukning av exempelvis el och vatten. Med IMD kan du påverka din boendekostnad och samtidigt bidra till en bättre miljö. Vinnare blir både du som hyresgäst och miljön!

    Få mer information om IMD

  • Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?

  • Du kan säga upp ditt hyreskontrakt på två olika sätt:

    E-signering

    Vill du/ni säga upp hyreskontraktet digitalt går det att göra det på Mina sidor. Då signeras uppsägningen med Mobilt Bank-ID.

    Skicka/lämna in uppsägningen

    Du/ni kan också säga upp hyreskontraktet genom att fylla i uppsägningsdelen på hyreskontraktet och skicka in kontraktet till oss eller besöka oss genom att boka en tid på något av våra kontor i Bankeryd, Gränna eller Norrahammar.

    Uppsägningstiden är tre kalendermånader* och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till oss.

    Läs mer på sidan Mitt boende och Flytta ut

    *Vid dödsfall/dödsbo finns andra regler

  • Hur lång uppsägningstid har jag på lägenheten?

  • Uppsägningstiden är tre kalendermånader och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till oss. Uppsägningen räknas alltid från den sista dagen i månaden oavsett när i månaden du säger upp din lägenhet. Vid dödsfall finns möjlighet till kortare uppsägningstid. Du kan läsa mer om uppsägning här.

  • Om jag redan bor hos Junehem och ska flytta till annan lägenhet hos er, hur lång uppsägningstid har jag då?

  • Om du redan bor hos oss och tackar ja till en annan lägenhet som du sökt hos Junehem har du 3 månaders uppsägningstid på den lägenhet du flyttar ifrån. Med andra ord påverkas inte din uppsägningstid även om tillträdesdagen på den nya lägenheten infaller tidigare.

  • Varför måste jag ha tre månaders uppsägningstid när det är bostadsbrist?

  • De som söker lägenhet har oftast ett boende med uppsägningstid att ta hänsyn till och det kan vara svårt att ta över en lägenhet i förtid. Enligt hyresavtalet har du tre månaders uppsägningstid, men om den som ska flytta in i din lägenhet har möjlighet att flytta in tidigare kan uppsägningstiden bli kortare.

    Tänk på:
    Om ni kommer överens om tidigare inflyttningsdatum så är du som flyttar ut ansvarig för lägenheten fram till det datum som uppsägningen träder i kraft.

  • Jag vill lägga till min partner på hyreskontraktet, är det möjligt?

  • Junehem nekar till att skriva in någon på hyreskontraktet i efterhand. Om ni är sambos och folkbokförda tillsammans  kan du kontakta oss, enklast via kontakt@junehem.se, för att få din partners namn på dörren.

  • Kan jag installera egen tvättmaskin i lägenheten?

  • Kontakta oss först

    Kontakta alltid Junehem innan du installerar egen vitvara som tvätt- eller diskmaskin. Det är viktigt att installationen utförs fackmannamässigt och du behöver skriva på en överenskommelse innan installationen påbörjas. Det innebär att du måste tillse att både vatten och el kopplas in av auktoriserad installatör.

    Tänk på

    Tänk på att man inte får göra någon åverkan i samband med installationen och att arbetet ska återställas när du flyttar. Du är själv ansvarig för skötsel och underhåll.

    Avlopp

    Avloppet ska aldrig ledas till handfatet. Avloppet i handfatet räcker inte till för att ta undan vattnet. Det finns också risk för att "proppen" trillar ner och kan orsaka vattenskador.

    Hemförsäkring

    Vad ingår i din hemförsäkring? Kolla gärna med ditt försäkringsbolag.

    Tillval

    Vi erbjuder tvätt- och diskmaskin som tillval där det är möjligt. Det innebär att vi ordnar med installation och tvättmaskin. Installationen innebär en standardhöjande åtgärd i lägenheten och din bostadshyra kommer att höjas när installationen är klar. Kontakta Kundtjänst för mer information.

  • Får jag ha husdjur i lägenheten?

  • Ja, du får ha husdjur, som exempelvis katt eller hund i lägenheten. Du ska vara medveten om att ditt husdjur är ditt ansvar och att du kan bli ersättningsskyldig om ditt husdjur förstör lägenheten genom exempelvis slitage. Det gäller också om den stör eller skrämmer dina grannar, då kan du riskera att förlora ditt hyreskontrakt. Det är inte tillåtet att rasta husdjur på innergårdarna.

  • Får jag sätta upp kattnät på min balkong?

  • Kattnät får ej skruvas fast i balkongräcke eller vägg utan ska spännas upp och fästas med buntband eller liknande. Använd gärna vitt nät.

  • Är det tillåtet att mata fåglarna på balkongen eller inne på området där jag bor?

  • Det är trevligt att titta på småfåglar, men de skräpar ner och drar till sig skadedjur som möss och råttor. Därför är det inte tillåtet att mata fåglar någonstans inom våra områden, på balkonger eller uteplatser.

  • Jag har problem med skadedjur, vad gör jag?

  • Om du får problem med skadedjur såsom myror och getingar i lägenheten kan du kontakta Anticimex direkt. Misstänker du vägglöss eller kackerlackor ska du även kontakta Junehem. Vid sanering och efterbehandling är det mycket viktigt att du som hyresgäst hjälper till och följer de instruktioner du får för att skadedjuren inte ska komma tillbaka.

    Anticimex

    075-245 10 00

    Du vet väl att skadedjur dras till mat? Därför är det viktigt att det är städat hemma och att det inte ligger matrester framme.

  • Kan jag renovera i min lägenhet själv?

  • Vill du veta vad du kan göra själv i din lägenhet hittar du mer information på Mina sidor. Under fliken Hyresgästpärm - Hållbart boende - Vad får jag göra själv kan du läsa mer.

  • Jag vill installera egen diskmaskin i lägenheten, hur gör jag?

  • Kontakta oss först

    Kontakta alltid Junehem innan du installerar egen vitvara som tvätt- eller diskmaskin. Det är viktigt att installationen utförs fackmannamässigt och du behöver skriva på en överenskommelse innan installationen påbörjas. Det innebär att du måste tillse att både vatten och el kopplas in av auktoriserad installatör.

    Tänk på

    Tänk på att man inte får göra någon åverkan i samband med installationen och att arbetet ska återställas när du flyttar. Du är själv ansvarig för skötsel och underhåll.

    Underlägg för diskmaskin

    Diskmaskinen ska alltid stå på ett översvämningsskydd i plast. Det hindrar vatten att läcka ut från sidorna och baksidan av diskmaskinen. Om maskinen börjar läcka vatten rinner det ut på golvet framför diskmaskinen och det blir lättare att upptäcka skada.

    Hemförsäkring

    Vad ingår i din hemförsäkring? Kolla gärna med ditt försäkringsbolag.

    Tillval

    Vi erbjuder tvätt- och diskmaskin som tillval där det är möjligt. Det innebär att vi ordnar med installation och diskmaskin. Installationen innebär en standardhöjande åtgärd i lägenheten och din bostadshyra kommer att höjas när installationen är klar. Kontakta Kundtjänst för mer information.

  • Hur många parkeringsplatser kan jag hyra där jag bor?

  • Parkeringsplats är ett samlingsord för p-plats, carport och garage. Beroende på tillgång för parkeringsplatser på olika adresser kan olika regler gälla. Förutsättningarna är väldigt olika mellan våra orter, områden och adresser. 

    Finns det både carport och garage i ett område eller på en adress så kan man bara hyra ett av alternativen. Hyr du ett garage sedan tidigare, men vill hyra en carport får du vara beredd på att säga upp garaget om du får ett erbjudande om carport.

    Vill du få mer information om vilka regler som gäller där du bor, kontakta Junehem.

    Bra att känna till: Som bostadsbolag är man heller inte skyldig att erbjuda parkeringsplatser till alla boende i ett område.

  • Varför får jag inte ställa grejer i trapphuset?

  • För allas trevnad, brandsäkerhet och städning är det inte tillåtet att förvara något i trapphus eller i källargångar!

    Det omfattar barnvagnar, cyklar, leksaker, dörrmattor med mera. Många av våra hus har cykelrum i källaren där du kan ställa saker som cyklar och barnvagnar. Där det finns cykelrum och du saknar nyckel, kontakta vår Kundtjänst för mer information.


    Till dig som har för vana att ställa saker i trapphus eller källargång – tänk en extra gång.

    • Brandfarligt - Ja
    • Tycker andra det är trevligt - Nej
    • Påverkar det städningen - Ja

    Ett trevligt trapphus är första intrycket för besökare!
  • Är det ok att hälla ut matfett och olja i köksavloppet?

  • Svaret är nej!

    Alla typer av fett stelnar när det kallnar. Det kan så småningom leda till stopp i avloppsledningarna.

    Är det mindre mängd fett kan du låta fettet stelna och sedan torka bort det med hushållspapper. För lite större mängd kan du använda miljötratten.

    Tratten skruvas fast på en vanlig PET-flaska, sätt fast korken till flaskan i trattlocket. Låt fettet svalna innan det hälls i flaskan. När flaskan sedan är full skruvas korken på och kastas med det brännbara avfallet.

    Är du hyresgäst hos oss och saknar en miljötratt? Då mejlar du oss på kontakt@junehem.se eller ringer vår Kundtjänst på 036-299 22 00 så ser vi till att du också får denna smarta produkt!

    /Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=c542bbf8-596f-4bb2-88cd-69d316409c61

  • Kan jag tvätta med klorin i gemensamma tvättstugan?

  • Det är inte tillåtet att använda klorin eller andra klorblekmedel för blekning och rengöring i våra gemensamma tvättstugor. 

     

    /Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=df836d9b-9c58-4b85-8dc0-91af64f10628

  • Om jag har uteplats och/eller trädgård som tillhör min lägenhet, måste jag sköta den själv?

  • Som hyresgäst har du, precis som det också står i hyresavtalet, skyldighet att sköta din uteplats och/eller trädgård så att den inte upplevs som misskött av omgivningen. Det innebär att den ska ge ett välvårdat och städat intryck oavsett årstid.

    Mer information finns att läsa i Hyresgästpärmen på Mina sidor. 

  • Är det ok att grilla på balkongen eller uteplatsen?

  • Det är inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats om du inte har elgrill.

    Har du kol- eller gasolgrill hänvisar vi dig till våra grillplatser på de områden där det finns, i annat fall ute på gården. Har du trädgård i anslutning till bostaden hänvisar vi dig så långt ut i trädgården som möjligt för att minimera risken för rök och os. Visa hänsyn till dina grannar och tänk på brandfaran, vi ber dig vara vaksam på glöden. Använder du någon av våra gemensamma grillplatser var noga med att ta bort allt skräp så blir det trevligt för nästa granne att komma dit.

    Se till att röken från grillen inte irriterar omgivningen eller orsakar brand!

  • Vilka regler gäller för studsmatta och pool/SPA-bad?

  • Riktlinjer för studsmatta

    Om du funderar på att sätta upp en studsmatta där du bor har vi tagit fram riktlinjer för vad som gäller. Du måste också skriva på ett godkännande innan där du förbinder dig att följa våra regler.

    • Det är inte tillåtet att ställa studsmattor på gemensam mark.

    • Studsmattor får enbart placeras på den inhägnade egna tomten som du hyr eller en avgränsad yta/uteplats som tillhör lägenheten.

    • Junehem godkänner placeringen av studsmattan. Finns ingen lämplig plats kan tillstånd ej ges.

    • Studsmattor skall ha tillhörande skyddsnät.

    • Hyresgäst är fullt ansvarig för och måste se till att barn eller obehörig inte kan använda studsmattan obevakat.

    Vill du få mer information eller skriva på ett intyg kontakta vår Kundtjänst.

    Riktlinjer för pooler och SPA-bad

    Om du som hyresgäst funderar på att köpa pool/SPA-bad har Junehem tagit beslut om att det inte är tillåtet att ställa pool/SPA-bad inom något av våra områden.

    Det är med andra ord inte tillåtet att placera en pool på balkong, uteplats, trädgårdsyta, gemensamma ytor eller liknande.

    Vill du få mer information är du alltid välkommen att kontakta vår Kundtjänst på 036 - 299 22 00.

  • Söka lägenhet
  • Här kan du läsa mer om hur man söker lägenhet hos Junehem

  • Hur söker jag lägenhet hos Junehem?

  • Du måste registera dig som sökande hos oss!

  • Jag har förlorat mina köpoäng, vad gör jag?

  • För att behålla dina köpoäng och stå kvar som sökande, måste du logga in på Mina sidor minst en gång per år. Du måste själv komma ihåg när du behöver uppdatera din registrering för att behålla dina köpoäng. Missar du att logga in inom 12 månader får du göra en ny registrering och börja samla poäng på nytt.

  • Varför blir jag spärrad?

  • Det kan finnas olika orsaker till varför du blir spärrad. Du kan bli spärrad om du har betalningsanmärkningar, skulder eller negativa boendereferenser. Din intresseanmälan kan spärras vid uteblivet svar tre gånger inom sex månader till erbjuden lägenhet eller om du tackar nej tre gånger inom sex månader till erbjuden lägenhet. Du kan max ha tre aktiva intresseanmälningar på lägenheter samtidigt.

    Junehems uthyrningspolicy

  • Vad innebär att "prenumerera på lägenheter"?

  • Prenumerationstjänsten innebär att du får besked via mejl när vi publicerat en ledig lägenhet som överensstämmer/matchar dina önskemål. För att tjänsten ska fungera krävs att du angivit korrekt mejladress och fyllt i önskemål i din ansökan. Det kan finnas risk att din internetleverantör har ett spamfilter som spärrar våra massutskick. Titta i din skräppost så mejlen inte hamnar där. Observera! Prenumerationsmejlen är inte ett erbjudande utan ett besked om vilka lediga lägenheter som finns just nu hos Junehem.

  • Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

  • Välj att logga in med Mobilt BankID.

    Saknar du Mobilt BankID kontakta din bank eller läs mer på din internetbank hur du gör för att komma igång.

  • Vad innebär kötid/poäng?

  • Kötid räknas från den dagen du registrerade dig i vår bostadskö och för varje dag din ansökan finns hos oss får du tillgodoräkna dig 1 poäng per dag. Har du kontrakt hos oss, och registrerat dig i vår bostadskö, får du tillgodoräkna dig 1.5 poäng per dag från det datum du registrerade dig. Observera att du som hyresgäst aktivt måste registrera dig i vår bostadskö för att få poäng.

    Bra att känna till

    Har du tidigare varit registrerad i bostadskö hos nkBo, Grännahus, Visingsöbostäder, Bankerydshem eller Bottnaryds Bostads AB?

    Efter den 31 oktober 2020 är den gamla kötiden/poängen förlorad och registreringsdatumet blir grunden för din kötid/poäng.

    Observera! För att behålla dina köpoäng och stå kvar som sökande, måste du logga in på Mina sidor minst en gång per år.

  • Vad menas med Köpoäng plats 5 på en ledig lägenhet?

  • På respektive ledig lägenhet kan du se hur många poäng den som har gjort en intresseanmälan på plats nummer 5 har just nu. Så länge lägenheten är publicerad kan den siffran ändras. Står det 0 innebär det att lägenheten nyligen publicerats eller att det just nu inte finns fem sökande.

  • Hur många är före mig i kön till en specifik lägenhet?

  • Det går inte att säga på förhand. Det beror på vem som söker och hur många poäng hen har. De sökande som anmält sitt intresse för den specifika lägenheten och som har längre kötid än du, står före dig i kön.

  • Varför får jag ingen inbjudan till visning?

  • När tiden för intresseanmälan gått ut för en specifik lägenhet så är du inte med bland de sökande med flest poäng. Det kan också bero på att din ansökan inte uppfyller våra grundkrav enligt vår uthyrningspolicy.

  • Jag kan inte delta på erbjuden visning, kan jag se den vid ett annan tillfälle?

  • Den visningstid du fått är viktigt att du respekterar. Om inte visningstiden passar dig kan du låta en släkting, vän eller någon annan gå i ditt ställe. Det är viktigt att du i så fall kontaktar den som ska visa och talar om att någon annan kommer i ditt ställe.

  • Vissa lägenheter har kort tid kvar till inflyttning, varför?

  • Om lägenheten har kort tid till inflyttning kan det bero på att lägenheten renoverats, haft en förkortad uppsägningstid på grund av dödsfall eller av annan anledning fått kortare tid för inflyttning.

  • Kan jag byta lägenhet direkt med någon annan?

  • Direktbyte

    Ett direktbyte innebär att två som har förstahandskontrakt på lägenhet byter bostad med varandra.

    Du söker själv rätt på någon att byta lägenhet med. Det är inget krav att den du byter lägenhet med ska vara hyresgäst hos Junehem idag. Vi har dock som krav att den föreslagna personen ska vara registrerad i vår bostadskö och vara godkänd enligt vår uthyrningspolicy.

    När du hittat en person som vill byta lägenhet med dig fyller du i en ansökan tillsammans med denne. Där redogör ni för varför ni vill byta lägenhet med varandra.

    Mer information

    Du kan läsa mer på sidan om Direktbyte och vad som gäller. Där hittar du också ansökningsblanketten som ni ska fyll i.

    För mer information om Direktbyte

     

  • Varför har jag inga poäng och kan söka lägenhet fast jag bott hos er länge?

  • Är du hyresgäst hos oss sedan tidigare måste du registrera dig på Mina sidor och aktivt registrera dig, göra en intresseanmälan för lägenhet, för att få poäng och kunna söka annan lägenhet.

  • Om jag hyr en lägenhet i andra hand, som godkänts av Junehem, kan jag ta över kontraktet?

  • Nej, om lägenhetsinnehavaren inte vill flytta tillbaka till lägenheten efter periodens slut, måste hen säga upp lägenheten med tre månaders uppsägningstid. Lägenheten publiceras sedan på vår hemsida. Som andrahandshyresgäst har du med andra ord ingen förtur till lägenheten.

  • Kan jag lägga ihop mina köpoäng med min blivande sambo om vi flyttar ihop?

  • Nej, köpoängen är personliga och kan inte läggas ihop med någon annans poäng.

 
 

Adress

  • Junehem AB
  • Box 7
  • 562 21 Norrahammar

Följ oss

Kundtjänst

036-299 22 00
Telefontid: Mån-Fre kl 08.00-16.00
Förmiddagsstängt: kl 09.00-09.30
Lunchstängt: kl 12.00-13.00
Kontakta oss

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=ad8f656f-c799-4cfa-98dc-9b0a8c52f6d6

Mejl

kontakt@junehem.se

Jourtelefon

036-299 22 80

Svensk Miljöbas 4:2017
 
© 2025 Junehem AB
  • Mobilvänlig version
  • Platskarta
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Tillgänglighetsredogörelse